Accessibility Toolbar
Accessibility Toolbar
J: Bahagian Korporat merupakan salah satu bahagian di bawah Bahagian Perancangan yang dimana di bawahnya terdapat empat (4) Unit iaitu Unit Hubungan Antarabangsa, Unit Promosi dan Penerbitan, Gerak Saraf serta Unit Khidmat Pelanggan.
J: Unit Hubungan Antarabangsa berperanan mengenal pasti Negara dan pertubuhan untuk diadakan kerjasama dua hala dan pelbagai hala di dalam bidang pengurusan perpaduan di samping itu Bahagian ini juga berperanan meningkatkan jaringan dengan agensi-agensi antarabangsa serta di luar atau di dalam Negara untuk pertukaran maklumat kepakaran dan kerjasama yang boleh dilaksanakan dalam aspek pengurusan perpaduan dan hubungan antarabangsa.
J: Unit ini juga berperanan memilih wakil-wakil Jabatan menyertai persidangan antarabangsa seperti Human Right Commission Alliance Of Civilizations Durban Convention dan lain-lain persidangan yang berkaitan untuk meningkatkan imej Negara di peringkat antarabangsa melalui penyertaan yang berkesan di dalam seminar, bengkel, persidangan, konvensyen dan lain-lain lagi di samping mempromosikan Malaysia sebagai pusat pengurusan perhubungan ras yang baik dan mewujudkan perpaduan di kalangan masyarakat yang berbilang keturunan.
J: Selain itu ia menggalakkan dan meningkatkan perhubungan dan pertukaran lawatan dua hala dengan mengaturkan lawatan kerja ke negara-negara maju dan membangun mengenai program yang boleh dijadikan contoh kepada Malaysia.
J: Bahagian ini juga bertanggungjawab membuat persiapan untuk menerima dan menyambut tetamu yang diperlukan. Peranan atau tanggungjawab lain Bahagian ialah mengurus hal-hal yang berhubung dengan pengaduan awam.
J: Unit Promosi dan Penerbitan berperanan untuk memupuk kebudayaan perpaduan di Negara ini melalui promosi dan publisiti. Ianya bergantung kepada aktiviti dan promosi yang memerlukan perancangan yang teratur dan strategik bagi mendapatkan hasil atau kesan yang paling maksimum kepada kumpulan sasar di samping menerbitkan majalah-majalah Jabatan.
J: Unit ini juga bertanggungjawab di dalam memastikan wujudnya hubungan dua hala antara Jabatan dan juga agensi-agensi luar tidak kira orang perseorangan, kumpulan individu ataupun Jabatan dan badan-badan yang boleh menyumbang terhadap objektif Jabatan.
J: Oleh yang demikian, Bahagian yang akan memberi tumpuan kepada penglibatan dan peranan serta tanggungjawab Badan Bukan Kerajaan dan badan-badan korporat yang ingin terlibat dalam kebudayaan perpaduan Negara.
J: Pendekatan yang lebih fokus dan strategik akan dimainkan oleh Bahagian bagi memastikan penglibatan Bahagian Korporat dalam konsep ‘smart partnership’ dengan lebih berkesan dan menguntungkan kedua-dua pihak seperti penganjuran, seminar , kolokium dan lain-lain lagi.
J: Unit Perkhidmatan Pelanggan bertanggungjawab mengenai hal-hal yang berhubung aduan awam yang diterima sama ada melalui surat atau email dan juga peranan mengenai hal-hal yang berhubung dengan pelanggan Jabatan di samping memberi kepuasan kepada pelanggan-pelanggan yang berurusan dengan Jabatan.
J: Jabatan secara purata menerima 10 lawatan dari luar negeri.
J: Pertanyaan boleh dikemukakan kepada Jabatan melalui telefon, email atau surat.
J: Deligasi memilih Jabatan Perpaduan kerana ingin mengetahui fungsi dan bagaimana pelaksanaan program yang dapat menyatukan rakyat pelbagai kaum.
J: Aktiviti Jabatan dengan kerjasama NGO atau pengajian tinggi sentiasa melibatkan individu daripada luar negara khususnya yang berkaitan dengan hal-hal antarabangsa.
J: Aduan boleh di email ke aduan@perpaduan.gov.my
J:
J:
J:
J:
J:
J: Persatuan yang ditubuhkan di Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah yang melaksanakan aktiviti – aktiviti yang berteraskan pengukuhan pengetahuan, pemahaman, penghayatan dan pengamalan (4P) Rukun Negara dalam kalangan murid.
J: Melahirkan murid yang mempunyai semangat patriotisme yang tinggi serta berkeperibadian tinggi sebagai peneraju masa hadapan negara dalam mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
J: Memupuk semangat patriotisme dan kenegaraan dalam kalangan murid serta membentuk hala tuju murid agar selari dengan aspirasi kerajaan berlandaskan kepada Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
J: Terdapat tiga (3) objektif utama penubuhan Kelab Rukun Negara:
1) Memperkenalkan dan memastikan murid memahami cita – cita dan lima prinsip Rukun Negara.
2) Menggalakkan penglibatan murid secara menyeluruh yang melibatkan masyarakat pelbagai kaum dan agama.
3) Membentuk nilai – nilai perpaduan dalam kalangan murid supaya dapat mengekalkan perpaduan kaum serta integrasi nasional bermula di peringkat sekolah.
J: Terdapat empat (4) dimensi pelaksanaan program Kelab Rukun Negara:
1) Dimensi Minda Cerdas – Program untuk membentuk generasi muda yang mempunyai literasi Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara bagi meningkatkan kesedaran dan mempraktikkannya dalam kehidupan seharian.
2) Dimensi Kepimpinan – Program yang membentuk ciri – ciri kepimpinan melalui pembangunan dan pemantapan sahsiah serta keperibadian tinggi dalam diri murid bagi memperkukuh semangat patriotisme.
3) Dimensi Komuniti – Program peningkatan interaksi sosial melalui kerjasama komuniti untuk mewujudkan ekosistem yang harmoni dalam masyarakat.
4) Dimensi Inter Etnik – Program pengukuhan kefahaman dan penerimaan murid terhadap pelbagai etnik, budaya, bahasa dan agama untuk memastikan kelestarian keharmonian dalam komuniti.
J: Kementerian Pendidikan Malaysia akan mengeluarkan pelawaan kepada semua sekolah kerajaan / swasta untuk menubuhkan Kelab Rukun Negara pada awal tahun dan disalinkan kepada Kementerian Perpaduan Negara.
2) Pelantikan Jawatankuasa Penaja dilaksanakan oleh Pengetua / Guru Besar di peringkat sekolah.
3) Jawatankuasa Penaja mengemukakan borang permohonan penubuhan Kelab Rukun Negara kepada Pengetua / Guru Besar dengan berpandukan kepada format perlembagaan yang ditetapkan.
4) Setelah permohonan diluluskan, Jawatankuasa Penaja akan mengadakan Mesyuarat Agung untuk menubuhkan KRN dan pemilihan AJK. Jawatankuasa Penaja dibubarkan setelah terbentuk Jawatankuasa Kelab Rukun Negara.
5) Jawatankuasa Kelab Rukun Negara perlu mengemukakan laporan berkaitan dengan penubuhan Kelab Rukun Negara secara bertulis dalam tempoh empat belas (14) hari kepada Pengetua / Guru Besar.
6) Pengetua / Guru Besar memaklumkan penubuhan Kelab Rukun Negara kepada Pejabat Pendidikan Daerah / Bahagian.
J: 1) Para murid akan didedahkan mengenai prinsip – prinsip Rukun Negara melalui program yang dilaksanakan agar dapat memahami dan menghayati setiap prinsip Rukun Negara serta dijadikan budaya hidup seharian.
2) Kelab Rukun Negara berperanan sebagai tapak integrasi perpaduan yang dapat meningkatkan interaksi sosial merentasi bahasa, kaum dan agama di peringkat sekolah.
J: a) Program Kenali Budaya Kita Peringkat Negeri
Program Kenali Budaya Kita merupakan program integrasi sosial yang berkonsepkan program silang budaya antara Sekolah Kebangsaan (SK), Sekolah Kebangsaan Jenis Cina (SJKC) dan Sekolah Kebangsaan Jenis Tamil (SJKT).
Objektif pelaksanaan program ini adalah untuk menonjolkan identiti, keunikan dan kepelbagaian etnik di negara kita.
Program ini dapat memupuk aspirasi perpaduan melalui pendidikan berteraskan elemen bahasa, budaya dan adat resam yang berbeza agar generasi muda dapat memahami perbezaan ini dan saling hormat-menghormati.
b) Pertandingan Pantun Perpaduan Peringkat Negeri
Pertandingan pantun perpaduan peringkat negeri melibatkan penyertaan pelajar sekolah menengah dan konsep pantun adalah secara pantun perpaduan berirama.
Pelaksanaan pertandingan pantun perpaduan ini merupakan simbolik semangat uniti dalam memupuk semangat kebersamaan dan kekitaan dalam kalangan masyarakat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum, agama dan budaya yang menjadi tunjang kemakmuran yang kita miliki pada hari ini.
Di samping itu, pelaksanaan pertandingan pantun ini dapat meningkatkan penghayatan terhadap semangat cintakan negara yang diterjemahkan melalui kehalusan berbicara semasa berpantun serta memartabatkan penggunaan bahasa Melayu sebagai wadah perpaduan.
Kem Anak Malaysia:
Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional dengan kerjasama Jabatan Pendidkan Negeri melaksanakan Kem Anak Malaysia yang mensasarkan penyertaan para pelajar dari Sekolah Menengah.
Modul yang telah digunakan sepanjang pelaksanaan Kem ini melibatkan lapan (8) fokus utama bagi mementuk dan membina jati diri para peserta yang telah terpilih untuk mengikuti kem ini.
Selain memperkasa penghayatan prinsip Rukun Negara, Program Kem Anak Malaysia juga menjadi medan mengeratkan hubungan antara kaum menerusi modul silang budaya yang diatur untuk memupuk perpaduan dalam kalangan pelajar sekolah.
J: Pegawai yang boleh dihubungi adalah seperti berikut:
a) Peringkat Ibu Pejabat JPNIN
Unit Kenegaraan (UKN)
Bahagian Kesepaduan Sosial dan Integrasi Nasional (BKSIN).
b) Pejabat JPNIN Negeri:
Nombor telefon untuk dihubungi boleh dirujuk dalam direktori di laman sesawang JPNIN seperti berikut:
https://www.jpnin.gov.my/web/direktori
J: Persatuan yang ditubuhkan di Institut Pengajian Tinggi yang melaksanakan aktiviti – aktiviti yang berteraskan pengukuhan pengetahuan, pemahaman, penghayatan, penilaian dan pengamalan (5P) Rukun Negara dalam kalangan mahasiswa.
J: Menjadi tonggak dan pemangkin kepada pengukuhan semangat perpaduan dan integrasi nasional dalam kalangan mahasiswa Institut Pengajian Tinggi (IPT) berlandaskan kepada Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara.
J: Mendukung dan mempertahankan Rukun Negara sebagai landasan hidup yang menyatukan seluruh rakyat ke arah mencapai negara Malaysia yang bersatu padu dan harmoni.
J: Terdapat tiga (3) objektif utama penubuhan Sekretariat Rukun Negara:
Menjadi mekanisme di peringkat Institut Pengajian Tinggi dalam memperkaya pengetahuan, pemahaman, penghayatan, pengalaman dan penilaian mahasiswa terhadap prinsip – prinsip Rukun Negara.
Meningkatkan kesedaran mahasiswa untuk mempraktikkan prinsip – prinsip Rukun Negara dalam kehidupan seharian ke arah melahirkan masyarakat yang mempunyai jati diri, setia, bersatu padu, berwawasan, bermaruah, bersikap terbuka dan beretika sejajar dengan wawasan negara.
J: Terdapat empat (4) kluster pelaksanaan program Sekretariat Rukun Negara:
Kluster Advokasi Kenegaraan – Program bagi memberi kefahaman dan kesedaran kepada mahasiswa berkaitan Perlembagaan Persekutuan dan Rukun Negara untuk dipraktikkan dalam kehidupan seharian.
Kluster Kepimpinan Mahasiswa – Program bagi menyerlahkan potensi kepimpinan mahasiswa melalui pembangunan sahsiah dan keperibadian diri.
Kluster Komuniti Resilien – Program interaksi sosial antara mahasiswa dan komuniti untuk mewujudkan ekosistem harmoni dalam masyarakat.
Aspirasi Kepelbagaian – Program kefahaman mahasiswa terhadap kepelbagaian etnik, budaya dan agama sebagai platform penerimaan kepelbagaian demi kelestarian keharmonian masyarakat.
J: Kementerian Pendidikan Tinggi mengeluarkan pelawaan kepada semua Institut Pengajian Tinggi untuk menubuhkan Sekretariat Rukun Negara pada awal tahun dan disalinkan kepada Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Kementerian Perpaduan Negara.
Timbalan Naib Canselor / Timbalan Rektor / Timbalan Presiden / Dekan / Pengarah Kampus / Pengarah Kolej / Pengarah Hal Ehwal hendaklah melantik jawatankuasa Penaja di peringkat Institut Pengajian Tinggi masing – masing.
Jawatankuasa Penaja tersebut hendaklah mengemukakan satu permohonan penubuhan Sekretariat Rukun Negara di Institut Pengajian Tinggi masing – masing berpandukan kepada format peraturan.
Setelah menerima kelulusan daripada pihak Institut Pengajian Tinggi masing – masing, Bahagian Hal Ehwal Pelajar akan mengeluarkan sijil penubuhan Sekretariat Rukun Negara dan melantik Penyelaras, Penasihat dan Majlis Tertinggi Sekretariat Rukun Negara.
Majlis Tertinggi Sekretariat Rukun Negara ini perlu memanggil satu Mesyuarat Agung Tahunan untuk memperkenalkan jawatankuasa baru serta berbincang mengenai pengurusan Sekretariat Rukun Negara.
Jawatankuasa Sekretariat Rukun Negara perlu mengemukakan laporan berkaitan dengan penubuhan Sekretariat Rukun Negara secara bertulis dalam tempoh empat belas (14) hari kepada Timbalan Naib Canselor / Timbalan Rektor / Timbalan Presiden / Dekan / Pengarah Kampus / Pengarah Kolej / Pengarah Hal Ehwal.
Timbalan Naib Canselor / Timbalan Rektor / Timbalan Presiden / Dekan / Pengarah Kampus / Pengarah Kolej / Pengarah Hal Ehwal memaklumkan penubuhan Sekretariat Rukun Negara kepada Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional Negeri masing – masing.
J: Para mahasiswa akan didedahkan mengenai prinsip – prinsip Rukun Negara melalui program yang dilaksanakan agar dapat memahami dan menghayati setiap prinsip Rukun Negara serta dijadikan budaya hidup seharian.
Sekretariat Rukun Negara berperanan sebagai tapak integrasi perpaduan yang dapat meningkatkan interaksi sosial merentasi bahasa, kaum dan agama di peringkat Institut Pengajian Tinggi.
J: Debat Perpaduan Piala Menteri Perpaduan Negara
Program ini berkonsepkan pertandingan debat ala parlimen yang menyasarkan penglibatan setiap ahli pasukan yang terdiri daripada ahli Sekretariat Rukun Negara (SRN) pelbagai kaum.
Objektif program ini adalah untuk mengasah dan membentuk pemikiran mahasiswa secara holistik dari aspek pemahaman dan penerimaan terhadap kepelbagaian agama, budaya dan adat resam masyarakat Malaysia.
Program ini dapat memupuk semangat perpaduan dalam kalangan mahasiswa Institut Pengajian Tinggi melalui pertukaran idea dalam perdebatan yang sihat berdasarkan Prinsip Rukun Negara.
Program Diskusi Perpaduan : Chit Chat Belia
Program Diskusi Perpaduan: Chit Chat Belia ialah forum yang dikendalikan oleh satu (1) orang moderator dan tiga (3) orang ahli panel atau tokoh belia yang terdiri daripada ahli akademik, influencer, selebriti dan ahli SRN.
Program ini diterajui oleh Sekretariat Rukun Negara bagi memastikan Sekretariat Rukun Negara sentiasa bergiat aktif dalam usaha mengukuhkan jati diri dan semangat cintakan Negara dalam kalangan mahasiswa yang merupakan pemimpin masa hadapan Negara.
Pelaksanaan program ini juga bertujuan meningkatkan pemahaman, penghayatan serta pengalaman rukun negara dalam diri mahasiswa di mana ia menjadi satu medium saluran ilmu lanskap senario ekosistem perpaduan negara.
Sekretariat Rukun Negara @ Komuniti
Program berbentuk interaksi sosial antara mahasiswa dan komuniti untuk mewujudkan ekosistem harmoni dalam masyarakat.
Pelaksanaan program ini dapat meningkatkan semangat kerjasama dan kesukanan dalam kalangan mahasiswa bersama komuniti.
Di samping itu, program ini dapat mewujudkan interaksi sosial merentas generasi di antara mahasiswa dan komuniti serta menerapkan rasa tanggungjawab dan prihatin dalam diri mahasiswa terhadap komuniti.
J: Pegawai yang boleh dihubungi adalah seperti berikut:
a) Peringkat Ibu Pejabat JPNIN
Unit Kenegaraan (UKN)
Bahagian Kesepaduan Sosial dan Integrasi Nasional (BKSIN)
b) Pejabat JPNIN Negeri
Nombor telefon untuk dihubungi boleh dirujuk dalam direktori di laman sesawang JPNIN seperti berikut:
https://www.jpnin.gov.my/web/direktori
J: Institut Kajian dan Latihan Integrasi Nasional (IKLIN) ialah sebuah institusi yang telah ditubuhkan secara pentadbirannya di bawah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional. Dimana IKLIN menjalankan kajian/penyelidikan dan latihan dalam bidang perpaduan dan integrasi nasional di samping menjadi pusat penyaluran ilmu pengetahuan yang unggul.
J: Pada masa yang sama, IKLIN berperanan untuk melahirkan pengamal sosial yang berwibawa dari kalangan pegawai dan kakitangan PERPADUAN serta pemimpin Rukun Tetangga di semua peringkat.
J: Institut Kajian dan Latihan Integrasi Nasional (IKLIN) mensasarkan kepada tiga (3) kumpulan sasar yang layak menyertai kursus yang dianjurkan oleh IKLIN iaitu pegawai Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan, Ahli Rukun Tetangga dan NGO.
J: Semua maklumat berkenaan dengan kursus/latihan IKLIN boleh terus ke:
Institut Kajian dan Latihan Integrasi Nasional (IKLIN)
Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional
(Jabatan Perdana Menteri)
Semua maklumat mengenai kursus/latihan IKLIN melalui laman web
J: Setiap tahun IKLIN menawarkan kursus-kursus mengikut kumpulan sasar utama iaitu Pegawai dan Kakitangan Jabatan, Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan serta AJK Rukun Tetangga dimana melibatkan kemahiran berkomunikasi, protokol dan etiket, Team Building, Modul Asas Rukun Tetangga, Kemahiran Mediasi dan lain-lain.
J: Berikut adalah prosedur permohonan kursus anjuran IKLIN :
IKLIN akan menganjurkan kursus berdasarkan perancangan tahunan dalam program latihan IKLIN. Surat tawaran akan dikeluarkan kepada bahagian dan negeri.
Pegawai Jabatan yang berminat perlu memohon melalui Ketua Jabatan masing-masing kepada Pengarah IKLIN. Ketua Jabatan juga boleh melantik pegawai yang berkelayakan untuk mengikuti kursus yang dianjurkan oleh IKLIN.
J: IKLIN akan mengguunakan tenaga pengajar dalaman yang terdiri daripada Pegawai dan Kakitangan Jabatan yang berkelayakan. Namun perkhidmatan dari luar juga digunakan mengikut kepakaran-kepakaran yang diperlukan.
J: Indeks Ketegangan Masyarakat (IKM) adalah suatu kaedah pengukuran tahap keharmonian dan perpaduan rakyat berdasarkan bilangan kes yang dilaporkan setahun dan membandingkan jumlah keseluruhan penduduk Malaysia.
J: IKM dibangunkan bersandarkan kepada parameter dikatogerikan seperti Keganasan Sosial (Keganasan dan Rusuhan), Keingkaran Sosial (Demonstrasi, Protes, Serangan, Pergaduhan Antara Kaum (Sumber PDRM) dan Pertelingkahan (Isu Semasa). Setiap petunjuk diberi wajaran mengikut bilangan kes/insiden yang berlaku.
J: IKM merupakan kaedah digunapakai oleh JPNIN untuk melihat tahap ketegangan masyarakat di Malaysia yang dimanifestasikan melalui tindakan-tindakan yang dicetuskan melalui keganasan, rusuhan, demonstrasi, protes, serangan, pergaduhan dan isu-isu yang dilaporkan di media sosial dan media massa yang boleh menggugat perpaduan supaya tindakan pencegahan dan intervensi dapat dilakukan.
J: JPNIN mulai mengambil inisiatif mengumpul data/maklumat bermula tahun 2006 dan mengeluarkan laporan IKM secara berkala pada tahun 2008 sebagai usaha mengawasi dan menilai tahap iklim perhubungan kaum dalam masyarakat diseluruh negara.
J: Sumber maklumat yang dilaporkan oleh Pegawai Perpaduan Daerah/Bahagian yang dilaporkan dalam sistem e-SEPAKAT, media cetak, media eletronik dan media sosial yang memuat berita gerakan masyarakat (individu atau kumpulan) yang berbentuk manifestasi seperti keganasan, rusuhan, protes, demo, serangan pergaduhan mahupun pelaporan yang berupa isu-isu semasa yang ditafsirkan berupaya mengugat perpaduan dan keharmonian masyarakat.
J: Mediasi adalah satu proses penyelesaian pertikaian secara persetujuan bersama, di mana pihak ketiga yang bersifat neutral akan cuba memastikan yang pihak yang bertikai / berbalah, bekerjasama sehingga mereka mencapai suatu kesefahaman.
J: Orang yang berperanan membantu pihak –pihak yang bertelingkah untuk bekerjasama bagi mencari jalan penyelesaian secara damai dan dipersetujui oleh kedua pihak tersebut.
J: Mediasi merupakan alternatif yang baik bagi penyelesaian pertikaian dengan segera tanpa melibatkan proses litigasi/mahkamah.
J:
J:
J: Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut boleh menghubungi pegawai yang bertanggungjawab di talian 03-88837133 dan 03-88837134.
J: Iklan pengambilan jawatan Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik akan disiarkan oleh Pejabat Perpaduan Negeri yang berkaitan di premis-premis awam dalam negeri yang berkenaan. Sehubungan itu, orang awam yang berminat boleh mendapatkan borang permohonan daripada Pejabat Perpaduan Negeri yang berkenaan atau laman web JPNIN.
J: Borang permohonan yang telah disempurnakan berserta dokumen sepertimana yang disenaraikan di dalam iklan hendaklah dikemukakan kepada Pejabat Perpaduan Negeri yang mengiklankan pengambilan jawatan tersebut. Setiap salinan dokumen yang dikemukakan hendaklah disahkan oleh mana-mana pegawai agensi awam dalam kumpulan P&P (gred 41 ke atas).
J: Borang permohonan jawatan Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik boleh didapati secara percuma daripada Pejabat Perpaduan Negeri yang mengiklankan pengambilan atau di laman sesawang JPNIN di bahagian Manual/Borang/Pekeliling/ISO.
J: Syarat lantikan adalah seperti berikut:
J: JPNIN akan hanya mengeluarkan surat pemakluman kepada pemohon yang berjaya sahaja.
J: Calon yang berjaya akan dilantik secara Contract of Service dan kontrak perkhidmatan akan diperbaharui dari semasa ke semasa berdasarkan prestasi perkhidmatan, bebas kes integriti dan diperakui oleh Ketua Jabatan.
J: Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik yang berkhidmat secara kontrak tidak layak untuk menerima pencen apabila tamat tempoh kontrak kerana pegawai akan dicarumkan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sepanjang berkhidmat secara kontrak.
J: Namun demikian, pegawai yang berkhidmat secara kontrak adalah layak untuk menerima ganjaran setiap kali tamat tempoh kontrak yang dikira berdasarkan formula berikut: (17.5% - % kadar caruman majikan dalam KWSP) x (gaji pokok akhir x jumlah genap bulan perkhidmatan yang boleh dimasuk kira) – (jumlah faedah ke atas caruman majikan dalam KWSP).
J: Antara elaun yang layak diterima adalah Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA), Imbuhan Tetap Perumahan dan Bantuan Sara Hidup (BSH) dengan kadar mengikut pekeliling yang sedang berkuat kuasa.
J: Pegawai yang hendak meletakkan jawatan semasa dalam tempoh kontrak perkhidmatan hendaklah memberikan notis 30 hari ataupun membayar sebulan gaji sebagai menggantikan notis.