Accessibility Toolbar
Accessibility Toolbar
J: Bahagian Korporat merupakan salah satu bahagian di bawah Bahagian Perancangan yang dimana di bawahnya terdapat empat (4) Unit iaitu Unit Hubungan Antarabangsa, Unit Promosi dan Penerbitan, Gerak Saraf serta Unit Khidmat Pelanggan.
J: Unit Hubungan Antarabangsa berperanan mengenal pasti Negara dan pertubuhan untuk diadakan kerjasama dua hala dan pelbagai hala di dalam bidang pengurusan perpaduan di samping itu Bahagian ini juga berperanan meningkatkan jaringan dengan agensi-agensi antarabangsa serta di luar atau di dalam Negara untuk pertukaran maklumat kepakaran dan kerjasama yang boleh dilaksanakan dalam aspek pengurusan perpaduan dan hubungan antarabangsa.
J: Unit ini juga berperanan memilih wakil-wakil Jabatan menyertai persidangan antarabangsa seperti Human Right Commission Alliance Of Civilizations Durban Convention dan lain-lain persidangan yang berkaitan untuk meningkatkan imej Negara di peringkat antarabangsa melalui penyertaan yang berkesan di dalam seminar, bengkel, persidangan, konvensyen dan lain-lain lagi di samping mempromosikan Malaysia sebagai pusat pengurusan perhubungan ras yang baik dan mewujudkan perpaduan di kalangan masyarakat yang berbilang keturunan.
J: Selain itu ia menggalakkan dan meningkatkan perhubungan dan pertukaran lawatan dua hala dengan mengaturkan lawatan kerja ke negara-negara maju dan membangun mengenai program yang boleh dijadikan contoh kepada Malaysia.
J: Bahagian ini juga bertanggungjawab membuat persiapan untuk menerima dan menyambut tetamu yang diperlukan. Peranan atau tanggungjawab lain Bahagian ialah mengurus hal-hal yang berhubung dengan pengaduan awam.
J: Unit Promosi dan Penerbitan berperanan untuk memupuk kebudayaan perpaduan di Negara ini melalui promosi dan publisiti. Ianya bergantung kepada aktiviti dan promosi yang memerlukan perancangan yang teratur dan strategik bagi mendapatkan hasil atau kesan yang paling maksimum kepada kumpulan sasar di samping menerbitkan majalah-majalah Jabatan.
J: Unit ini juga bertanggungjawab di dalam memastikan wujudnya hubungan dua hala antara Jabatan dan juga agensi-agensi luar tidak kira orang perseorangan, kumpulan individu ataupun Jabatan dan badan-badan yang boleh menyumbang terhadap objektif Jabatan.
J: Oleh yang demikian, Bahagian yang akan memberi tumpuan kepada penglibatan dan peranan serta tanggungjawab Badan Bukan Kerajaan dan badan-badan korporat yang ingin terlibat dalam kebudayaan perpaduan Negara.
J: Pendekatan yang lebih fokus dan strategik akan dimainkan oleh Bahagian bagi memastikan penglibatan Bahagian Korporat dalam konsep ‘smart partnership’ dengan lebih berkesan dan menguntungkan kedua-dua pihak seperti penganjuran, seminar , kolokium dan lain-lain lagi.
J: Unit Perkhidmatan Pelanggan bertanggungjawab mengenai hal-hal yang berhubung aduan awam yang diterima sama ada melalui surat atau email dan juga peranan mengenai hal-hal yang berhubung dengan pelanggan Jabatan di samping memberi kepuasan kepada pelanggan-pelanggan yang berurusan dengan Jabatan.
J: Jabatan secara purata menerima 10 lawatan dari luar negeri.
J: Pertanyaan boleh dikemukakan kepada Jabatan melalui telefon, email atau surat.
J: Deligasi memilih Jabatan Perpaduan kerana ingin mengetahui fungsi dan bagaimana pelaksanaan program yang dapat menyatukan rakyat pelbagai kaum.
J: Aktiviti Jabatan dengan kerjasama NGO atau pengajian tinggi sentiasa melibatkan individu daripada luar negara khususnya yang berkaitan dengan hal-hal antarabangsa.
J: Aduan boleh di email ke aduan@perpaduan.gov.my
J:
J:
J:
J:
J:
J: Tidak boleh, ia hanya untuk warganegara Malaysia sahaja.
J:
J: Ditubuhkan pada tahun 2007
J: Tidak. Geran pelancaran ini diberikan sekali sahaja
J: Tidak boleh, ia hanya untuk warganegara Malaysia sahaja
J:
J: Ditubuhkan pada tahun 2008.
J: Tidak. Geran pelancaran ini diberikan sekali sahaja
J: Institut Kajian dan Latihan Integrasi Nasional (IKLIN) ialah sebuah institusi yang telah ditubuhkan secara pentadbirannya di bawah Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional. Dimana IKLIN menjalankan kajian/penyelidikan dan latihan dalam bidang perpaduan dan integrasi nasional di samping menjadi pusat penyaluran ilmu pengetahuan yang unggul.
J: Pada masa yang sama, IKLIN berperanan untuk melahirkan pengamal sosial yang berwibawa dari kalangan pegawai dan kakitangan PERPADUAN serta pemimpin Rukun Tetangga di semua peringkat.
J: Institut Kajian dan Latihan Integrasi Nasional (IKLIN) mensasarkan kepada tiga (3) kumpulan sasar yang layak menyertai kursus yang dianjurkan oleh IKLIN iaitu pegawai Jabatan Perpaduan Negara dan Integrasi Nasional, Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan, Ahli Rukun Tetangga dan NGO.
J: Semua maklumat berkenaan dengan kursus/latihan IKLIN boleh terus ke:
J: Setiap tahun IKLIN menawarkan kursus-kursus mengikut kumpulan sasar utama iaitu Pegawai dan Kakitangan Jabatan, Guru dan Penolong Guru Tabika Perpaduan serta AJK Rukun Tetangga dimana melibatkan kemahiran berkomunikasi, protokol dan etiket, Team Building, Modul Asas Rukun Tetangga, Kemahiran Mediasi dan lain-lain.
J: Berikut adalah prosedur permohonan kursus anjuran IKLIN :
J: IKLIN akan mengguunakan tenaga pengajar dalaman yang terdiri daripada Pegawai dan Kakitangan Jabatan yang berkelayakan. Namun perkhidmatan dari luar juga digunakan mengikut kepakaran-kepakaran yang diperlukan.
J: Indeks Ketegangan Masyarakat (IKM) adalah suatu kaedah pengukuran tahap keharmonian dan perpaduan rakyat berdasarkan bilangan kes yang dilaporkan setahun dan membandingkan jumlah keseluruhan penduduk Malaysia.
J: IKM dibangunkan bersandarkan kepada parameter dikatogerikan seperti Keganasan Sosial (Keganasan dan Rusuhan), Keingkaran Sosial (Demonstrasi, Protes, Serangan, Pergaduhan Antara Kaum (Sumber PDRM) dan Pertelingkahan (Isu Semasa). Setiap petunjuk diberi wajaran mengikut bilangan kes/insiden yang berlaku.
J: IKM merupakan kaedah digunapakai oleh JPNIN untuk melihat tahap ketegangan masyarakat di Malaysia yang dimanifestasikan melalui tindakan-tindakan yang dicetuskan melalui keganasan, rusuhan, demonstrasi, protes, serangan, pergaduhan dan isu-isu yang dilaporkan di media sosial dan media massa yang boleh menggugat perpaduan supaya tindakan pencegahan dan intervensi dapat dilakukan.
J: JPNIN mulai mengambil inisiatif mengumpul data/maklumat bermula tahun 2006 dan mengeluarkan laporan IKM secara berkala pada tahun 2008 sebagai usaha mengawasi dan menilai tahap iklim perhubungan kaum dalam masyarakat diseluruh negara.
J: Sumber maklumat yang dilaporkan oleh Pegawai Perpaduan Daerah/Bahagian yang dilaporkan dalam sistem e-SEPAKAT, media cetak, media eletronik dan media sosial yang memuat berita gerakan masyarakat (individu atau kumpulan) yang berbentuk manifestasi seperti keganasan, rusuhan, protes, demo, serangan pergaduhan mahupun pelaporan yang berupa isu-isu semasa yang ditafsirkan berupaya mengugat perpaduan dan keharmonian masyarakat.
J: Mediasi adalah satu proses penyelesaian pertikaian secara persetujuan bersama, di mana pihak ketiga yang bersifat neutral akan cuba memastikan yang pihak yang bertikai / berbalah, bekerjasama sehingga mereka mencapai suatu kesefahaman.
J: Orang yang berperanan membantu pihak –pihak yang bertelingkah untuk bekerjasama bagi mencari jalan penyelesaian secara damai dan dipersetujui oleh kedua pihak tersebut.
J: Mediasi merupakan alternatif yang baik bagi penyelesaian pertikaian dengan segera tanpa melibatkan proses litigasi/mahkamah.
J:
J:
J: Untuk sebarang pertanyaan dan maklumat lanjut boleh menghubungi pegawai yang bertanggungjawab di talian 03-88837133 dan 03-88837134.
J: Iklan pengambilan jawatan Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik akan disiarkan oleh Pejabat Perpaduan Negeri yang berkaitan di premis-premis awam dalam negeri yang berkenaan. Sehubungan itu, orang awam yang berminat boleh mendapatkan borang permohonan daripada Pejabat Perpaduan Negeri yang berkenaan atau laman web JPNIN.
J: Borang permohonan yang telah disempurnakan berserta dokumen sepertimana yang disenaraikan di dalam iklan hendaklah dikemukakan kepada Pejabat Perpaduan Negeri yang mengiklankan pengambilan jawatan tersebut. Setiap salinan dokumen yang dikemukakan hendaklah disahkan oleh mana-mana pegawai agensi awam dalam kumpulan P&P (gred 41 ke atas).
J: Borang permohonan jawatan Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik boleh didapati secara percuma daripada Pejabat Perpaduan Negeri yang mengiklankan pengambilan atau di laman sesawang JPNIN di bahagian Manual/Borang/Pekeliling/ISO.
J: Syarat lantikan adalah seperti berikut:
J: JPNIN akan hanya mengeluarkan surat pemakluman kepada pemohon yang berjaya sahaja.
J: Calon yang berjaya akan dilantik secara Contract of Service dan kontrak perkhidmatan akan diperbaharui dari semasa ke semasa berdasarkan prestasi perkhidmatan, bebas kes integriti dan diperakui oleh Ketua Jabatan.
J: Guru/Penolong Guru/Pendidik/Pembantu Pendidik yang berkhidmat secara kontrak tidak layak untuk menerima pencen apabila tamat tempoh kontrak kerana pegawai akan dicarumkan dalam Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sepanjang berkhidmat secara kontrak.
J: Namun demikian, pegawai yang berkhidmat secara kontrak adalah layak untuk menerima ganjaran setiap kali tamat tempoh kontrak yang dikira berdasarkan formula berikut: (17.5% - % kadar caruman majikan dalam KWSP) x (gaji pokok akhir x jumlah genap bulan perkhidmatan yang boleh dimasuk kira) – (jumlah faedah ke atas caruman majikan dalam KWSP).
J: Antara elaun yang layak diterima adalah Imbuhan Tetap Khidmat Awam (ITKA), Imbuhan Tetap Perumahan dan Bantuan Sara Hidup (BSH) dengan kadar mengikut pekeliling yang sedang berkuat kuasa.
J: Pegawai yang hendak meletakkan jawatan semasa dalam tempoh kontrak perkhidmatan hendaklah memberikan notis 30 hari ataupun membayar sebulan gaji sebagai menggantikan notis.